11.3.17

zor sınav iyidir



eğitim kalitesinden hep yakınırdık, artık eğitimlilerden nefret etmeye vardırdık işi. "kalifiye olmak" sizi "seçkin" yapıyor, liyakat aramak "seçkincilik" oluyor, halka karşı olmak anlamına geliyor. akp içinde bile kendi üyesini okumuşlukla, tahsilli olmakla, yüksek lisans sahibi olmakla, dil bilmekle suçlayanlar var, sayıları artıyor, sesleri gittikçe yükseliyor. iyi eğitim nedir, gerekli eğitim nedir, eğitimsiz de olsa halkın sağduyulu olması nedir gibi konulara girmeden şunu söylemek mümkün: akp iktidarı, kadrolaşma yolundaki son engel olarak gördüğü eğitim seviyesi kriterlerini kaldırmaya, düşürmeye, bunları yapamadığında da etrafından dolaşmaya çalışıyor.

bunun yollarından biri olarak, merkezi sınavların -teog olabilir, üniversite sınavı olabilir, personel sınavı olabilir- ciddi oranda kolaylaştırıldığını görebiliriz yakında. zor sınav, sınava girenleri düzeylerine göre daha iyi ayrıştırır, kolay sınavda herkes yüksek puan aldığı için gerçek bilgi/beceri düzeyini ölçmek zorlaşır. bilgisine göre ayrıştıramadığınızda da doğum tarihine, soyadı sıralamasına göre vs gibi "harici" kriterlere başvurulur. bu da diyelim ki daha önce bilgisiyle odtü işletmeye giremeyenlerin artık girebilmesini sağlar. ortalama öğrenci kalitesi de böylece düşürülmüş olur. istatistiksel olarak bakıldığında, bu yeni durumun belirli kesimlere avantaj sağladığı görülebilir. ama daha da önemlisi, eğitim kurumlarının kalitesinin içeriden, bu kez öğrenciler üstünden düşürülmesi. zaten hocalar için ayrı bir "tenkisat" programının uygulandığı bir ortamda, tamamlayıcı bir uygulama olur bu.

bu durumun orta vadede ciddi bir "toplumsal dinamit" haline geleceğini görmek zor değil. eğitim kalitesinin daha da düştüğü bir ortamda genel bir "eğitim düzeyi"nden beklenen kişisel ve toplumsal faydalardan vazgeçilmesinin de ötesinde, kimsenin yaptığı işi doğru dürüst bilmemesine yol açabilecek vahim bir gelişme olur bu. gidişatın o yönde olduğuna dair çok sayıda emare de var zaten.

iş geldi buraya vardı: şimdiki zorlu sınavımız, öğrencilerin ve ülkenin "zor sınav" hakkını korumak.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

adınızın görünmesini istiyorsanız ama google hesabınız yoksa lütfen yorumunuzun sonuna adınızı ekleyin.